Vyplňte On-line přihlášku na tábor včas! Volná místa docházejí ►

ÚVOD - LETNÍ DĚTSKÉ TÁBORY - ON.LINE PORADNA - ETIKETA


Etiketa dle věku: Co by měly děti zvládnout od 6 do 15 let?

6 let

Umět pozdravit a rozloučit se (např. „Dobrý den“, „Nashledanou“).
Poděkovat a poprosit při každé příležitosti („Děkuji“, „Prosím“).
Nerozčilovat se, pokud nedostanou, co chtějí – trénovat trpělivost.
Vědět, že se nemluví s plnou pusou u stolu.
Uvědomit si, že nemají skákat do řeči, když mluví dospělí.

7 let

Naučit se klepat před vstupem do zavřených dveří.
Přestat na veřejnosti mluvit hlasitě nebo křičet.
Chápat, že se u stolu čeká, až začnou jíst všichni.
Podržet dveře pro ostatní.
Pozdravit sousedy a známé i mimo domov.

8 let

Vědět, že se nejprve vychází a poté vchází (např. do dveří).
Rozpoznat, kdy je situace formální, a mluvit klidně a zdvořile.
Používat ubrousek u stolu a vědět, kam s příborem po jídle.
Poděkovat hostiteli za pozvání nebo pohostinství.
Respektovat osobní prostor druhých a nebrat si věci bez dovolení.

9 let

Umět požádat o pomoc zdvořilým způsobem.
Chápat, že omluva je důležitá při chybě nebo nedorozumění.
Nabídnout pomoc (např. s nošením tašek, úklidem).
Pochopit význam slušného chování k vrstevníkům i mladším dětem.
Naučit se základní stolovací návyky při formálnějších situacích (např. rodinná oslava).

10 let

Pozdravit první dospělého, například při příchodu do místnosti.
Nabídnout místo starším nebo znevýhodněným v dopravě.
Rozpoznat, že u formálních příležitostí je důležité oblečení přiměřené situaci.
Umět poděkovat písemně (např. napsat děkovný dopis či zprávu).
Nepřerušovat rozhovor, pokud nejde o naléhavou situaci.

11 let

Chápat pravidlo, že při chůzi po chodníku chodí děti po vnější straně (dále od silnice).
Naučit se představit sebe i ostatní s plným jménem.
Rozlišovat, kdy je vhodné použít mobilní telefon (např. ne při jídle).
Nabídnout hostům občerstvení nebo přivítat je při jejich příchodu.
Začít se orientovat ve společenských pravidlech, např. uctivé mluvení s autoritami.

12 let

Respektovat, že každý má jiný názor, a nedávat najevo posměch.
Naučit se základy konverzace, např. ptát se zdvořilých otázek a projevovat zájem.
Pomáhat při rodinných nebo společenských příležitostech (např. nosit talíře při jídle).
Nabídnout pomoc při organizování (např. s výzdobou nebo přípravou na oslavy).
Naučit se zdvořile omluvit, pokud někoho nechtěně urazí nebo něco pokazí.

13 let

Umět podat ruku při přivítání nebo loučení a mít pevný, ale příjemný stisk.
Naučit se správně oslovit autority, např. „Pane učiteli“ nebo „Paní ředitelko“.
Chápat význam vhodného chování na veřejnosti, včetně kulturních akcí (např. kino, divadlo).
Vědět, kdy a jak nabídnout své služby (např. pomoci s úklidem po společné akci).
Respektovat pořadí při formálním servírování jídel (např. počkat, až si nabere hostitel).

14 let

Být schopné držet si úroveň kultivované mluvy (vyhnout se vulgarismům a nadávkám).
Chápat, že zodpovědnost za vlastní činy a sliby je důležitá část společenské etikety.
Umět se omluvit i v konfliktnější situaci a usilovat o řešení konfliktu zdvořile.
Dodržovat zásady osobní hygieny a péče o sebe jako znak úcty k druhým.
Rozumět významu pravidelného poděkování za přijaté laskavosti.

15 let

Umět komunikovat na společenské úrovni i s dospělými (např. na pohovorech, při formálních příležitostech).
Respektovat hierarchii, např. nabídnout první volbu starším nebo hostům.
Mít vybudované návyky na dodržování etikety při jídle (např. znalost používání příboru).
Umět si poradit v nečekaných situacích zdvořile a samostatně (např. v obchodě, na úřadě).
Chápat význam zdvořilosti jako univerzální hodnoty, která otevírá dveře do společnosti i profesního života.
 
Tyto dovednosti se vyvíjejí postupně a je klíčové, aby je děti nebraly jako příkazy, ale jako přirozenou součást chování, kterou se učí napodobováním dospělých vzorů.

Zdroje:

Knihy o etiketě a společenském chování

  1. Ladislav Špaček – "Dědečku, vyprávěj o etiketě"
    • Kniha, která hravou formou vysvětluje základy společenského chování pro děti. Zaměřuje se na pravidla etikety od pozdravů až po stolování a chování v kolektivu.
    • Doporučeno pro rodiče, učitele i vychovatele jako praktický průvodce.
  2. Ladislav Špaček – "Velká kniha etikety"
    • Obsahuje kapitolu věnovanou dětem a mladým lidem. Vysvětluje, jak postupně rozvíjet schopnosti dětí, aby zvládaly pravidla etikety přirozeně a bez nátlaku.
  3. P. J. Forni – "Choosing Civility" (česky nevyšlo)
    • Kniha zaměřená na praktická pravidla zdvořilosti a respektu v každodenním životě, která mohou být snadno aplikována i na děti.

Literatura o výchově a vývojové psychologii

  1. Jesper Juul – "Vychováváme děti a rosteme s nimi"
    • Zaměřuje se na budování respektu, zodpovědnosti a vzájemné komunikace mezi dětmi a rodiči, což jsou klíčové prvky etikety.
  2. Daniel Goleman – "Emoční inteligence"
    • Přestože primárně není o etiketě, kniha vysvětluje, jak rozvíjet sociální dovednosti a empatii, což je základní předpoklad pro zvládnutí etikety.
  3. John Medina – "Pravidla pro rodiče"
    • Obsahuje konkrétní příklady, jak rozvíjet u dětí sociální dovednosti a vést je k chápání pravidel chování odpovídajících jejich věku.

Články a odborné zdroje

  1. Česká pravidla etikety – doporučení odborníků (např. server etiketavsem.cz)
    • Praktická doporučení a články o etiketě v českém prostředí. Zaměřuje se i na děti a rodiny.
  2. Psychologické články a výzkumy na téma vývoj sociálních dovedností:
    • Zdroje z časopisů jako Psychologie dnes nebo weby jako eduzin.cz.
    • Např. články o tom, kdy a jak děti rozvíjejí schopnost empatie, kooperace a respektu k pravidlům.
  3. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR – Metodické pokyny k výchově dětí
    • Doporučení k rozvoji tzv. měkkých dovedností a budování sociálního chování dětí na základních školách.

Pár slov od dětí, které s námi znovu jedou na tábor

Vyplňte On-line přihlášku na tábor včas! Volná místa docházejí ►

Novinky z tábora

Naši partneři

Autobusy pro naše letní dětské tábory Airsoftové vybavení pro naše airsoft tábory

Poděkování za spolupráci

Geodézie On Line